Hei Vieras. Muista myös tilata maksullinen palvelumme

Kirjoittaja Aihe: Riidankylväminen  (Luettu 5354 kertaa)

Poissa bhelenius

• Seniori
    • Profiili
Riidankylväminen
« : 10.03.14 - klo:08:57 »
Tunnustan, olen ollut yksi riidanhaastajista. Sori Poffnut, pahoittelen käytöstäni, olen moukka! (Viittaan keskusteluun MMS:n tarpeellisuudesta)

Tätä kirjoitustani ei ole osoitettu kenellekään erityisesti. Haluaisin kuitenkin nyt hieman ravistella tälläkin foorumilla ilmeneviä asenteita. Tämä keskustelunavaus voi synnyttää ison riidan, mutta huudetaan nyt kerran kunnolla asiat halki ja sovitaan sitten :)

Olen huomannut useissa keskusteluissa omahyväistä ylemmyydentuntoa, joka ilmenee siten, että julistetaan turhaksi ja hyödyttömäksi ominaisuuksia, jotka eivät satu olemaan itselle tärkeitä. Lisäksi toivotaan näiden ominaisuuksien hävittämistä kokonaan, koska ne ovat kirjoittajan mielestä joko Jollan tai yleisemminkin mobiilien syöpä ja kaikkien älypuhelinten käyttäjien pitäisi nähdä valo ja opetella käyttämään niitä oikeita appseja. Juurikin MMS ja Android-tuki tuntuvat herkistävän tunteita. Kyllä minua närästää lukea itselleni tärkeiden ominaisuuksien mollaamista; se on niin helppo ottaa henkilökohtaisesti. "Häh, pitääks toi tyyppi minua dorkana kun haluan käyttää Android-EverNotea ja päälle lähettää parit MMS:t?"

Esim Evernoteen on Jollalle natiiviclient, mutta käyttökokemus (varsinkin Premiumista maksavalle asiakkaalle) jää vajavaisemmaksi, kuin Evernoten tukemalla Android-softalla. Ja olkoonkin MMS vanhanaikainen, mutta sillä on valtava käyttäjäkunta ja se tavoittaa edelleen suurimman määrän puhelinten omistajista (huom nyt ei puhuta pelkistä älypuhelimista, vaan puhelimista yleensä). WhatsApp, Jongla, Telegram ja mitänäitänytonkaan, ovat kyllä hyviä, mutta niiden piirit ovat pienet, pienemmät kuin vakiintuneella standardilla. Lisäksi MMS:n korvaaminen jollain nykyaikaisella ja muka paremmalla ei tarkoita pelkästään "vanhojen ihmisten" opettamista uudempaan teknologiaan, vaan samalla pitäisi pakottaa heidät vaihtamaan liittymänsä kalliimpiin ja hyvin toimivat vanhat luurinsa uudempiin älypuhelimiin, joissa on usein myös enemmän ongelmia.

Varmaan useimmat täällä toivoisivat näkevänsä enemmänkin toisia kohtaan suopeata "live and let live"-asennetta. Se ei ole keneltäkään pois, jos Jollassa sattuisikin toimimaan MMS ja Android. Nehän ovat laitteen rikkaus ja mahdollistavat lisää myyntiä ja sitä myöten parempaa tulevaisuutta Jollalle. Älä käytä jos et halua, mutta älä myöskään yritä käännyttää niitä, joille nämä ominaisuudet ovat tärkeitä.

Poissa 2cv

• Täysjäsen
    • Profiili
Vs: Riidankylväminen
« Vastaus #1 : 10.03.14 - klo:13:04 »
Asiallinen kirjoitus, samaa mieltä.

JollaSuomi Foorumi

« Vastaus #1 : 10.03.14 - klo:13:04 »

Poissa Poffnut

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : 10.03.14 - klo:18:08 »
Ymmärrän! Ja pahoittelut myös omalta osaltani turhasta nillityksestä :P

Poissa Norrit

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : 10.03.14 - klo:19:39 »
Mulla nyt ei sinänsä aiheen ytimeen ole kauheasti kommentoitavaa. Toki ohjelmistokehittäjä ymärrän insinöörin tuskan siinä, että aina aika-ajoin kun keksitään parempia tapoja tehdä asioita, niin homma ei vaan mene eteenpäin sen vuoksi, että väki harrastaa muutosvastaisuutta lähes pelkästään perjaateen vuoksi. Toisaalta...ehkä uusi "innovaatio" ei sitten ole riittävän hyvä, jos keskivertokäyttäjä ei halua käyttötapojaan muuttaa.

Itse muistutan itseäni ajoista jolloin digi-TV:hen siirryttiin. Hieman itseäkin tuolloin nyppi perjaatteessa ajatus, että ihmiset pakotetaan ostemaan joku ihmeen boksi, jotta näkis telkkaria. Ja monihan jätti ostamatta...ainakin hetkeksi. Tjoo...nyttemmin sais olla vaikka ilman, mutta vanhaan analogiaikaan en haluais mistään hinnasta, vaikka mikään telkkariohjelmien suurkuluttaja olekkaan.

Kyllä minua närästää lukea itselleni tärkeiden ominaisuuksien mollaamista; se on niin helppo ottaa henkilökohtaisesti.

Tähän haluaisin heittää sellaisen haasteen, että kysy itseltäsi: "Miksi?". Jos esim kaksi vertailtavaa kantaa ovat sellaisia, että niille selkeästi löytyy objektiivinen ratkaisu kumpi on parempi ja kumpi huonompi niin silloin toisen osapuolen pitää vaan nöyrtyä ja todeta että olin väärässä. Se toki harmittaa. Toisaalta, jos asiat ovat paremminkin subjektiivisia ja riippuvat ehkä enemmän henkilön mieltymyksistä, niin onko sillä sitten mitään merkitystä mitä mieltä joku toinen on? Ei minusta.
8110i, 8910, 6820, N70, Jolla...

Poissa bhelenius

• Seniori
    • Profiili
« Vastaus #4 : 10.03.14 - klo:21:21 »
Jos esim kaksi vertailtavaa kantaa ovat sellaisia, että niille selkeästi löytyy objektiivinen ratkaisu kumpi on parempi ja kumpi huonompi niin silloin toisen osapuolen pitää vaan nöyrtyä ja todeta että olin väärässä.

Nyt kyse ei ole siitä että paremman pitäisi tällä hetkellä voittaa. Ajan kanssa näin varmaan tapahtuukin, kunhan parempi ratkaisu ensin saavuttaa riittävän massan käyttäjiä puolelleen. Viestisoppaa sekoittaa vielä sekin, että nyt meillä on käsissämme joukko MMS:ää teknisesti parempia palveluita, mutta ne ovat keskenään epäsopivia. Kukin käyttäjä valitkoon sen, Jolla tavoittaa suurimman osan kontakteistaan.

Ja mitä objektiiviseen paremmuuteen tulee, niin markkinavoimat osaavat sotkea senkin. Muistellaanpa kuinka teknisesti parempi Betamax sai köniinsä heikommalta VHS:ltä :) Ja niin kiinni vanhassa en ole minäkään että niiden perään itkisin :D

Alleviivaan vielä, että en halua täällä foorumilla kenenkään nöyrtyvän, vaan pyysin nöyryyttämisen sijaan elintilaa kaikille elinkelpoisille palveluille, olkoot ne sitten vanhoja tai uusia.

Poissa Penguin

• Täysjäsen
    • Profiili
« Vastaus #5 : 11.03.14 - klo:01:11 »
Hetkinen, mistä lähtien MMS olisi jotenkin ollut yhteensopiva? Edes SMS:t eivät suurimmassa osassa maailmaa kulje operaattorilta toiselle tai kulkeminen varsin satunnaista, MMS:t vielä vähemmän. Tämä on juuri se rako mihin erilaiset "keskenään epäyhteensopivat" viestisovellukset työntyvät. Niillä samaa sovellusta käyttävät käyttäjät voivat viestiä keskenään operaattorista riippumatta ja parhaimmillaan jopa ilman operaattoria. SMS:llä se ei onnistu. MMS:llä vielä vähemmän.
Copy tarjoaa 20 Gt maksutonta pilvitallennusta - Ohje: rekisteröidy tästä -> vahvista sähköpostiosoitteesi -> asenna Copy-client ja sinulla on 20 Gt tallennustilaa pilvessä.

Poissa jkk

• Tulokas
  • *
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.03.14 - klo:16:42 »
Hyvä kirjoitus. Otetaan oppia.

Poissa virtaka

• Jäsen
  • **
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.03.14 - klo:21:12 »
Mainio avauskirjoitus, kiitos!
Suvaitsevaisuutta ei tässä maailmassa ole liikaa - olisikin ihme, jos Jollasuomi-foorumi olisi täydellinen poikkeus "säännöstä".
Hyvä analyysi, bhelenius!

JollaSuomi Foorumi

« Vastaus #7 : 18.03.14 - klo:21:12 »